METABOLİZMA İÇİN RAMAZAN VAKTİ                                                                                                                                  METABOLİZMA İÇİN RAMAZAN VAKTİ

DİYETİSYEN YUSUF GÜL

8 Haziran 2017

METABOLİZMA İÇİN RAMAZAN VAKTİ

Ramazan boyunca en ideal beslenme düzenini sağlamanın yolları

İftar ve sahurda yediğimiz besinlerin, sağlığımıza ve günlük performansımıza olan etkilerini daha net gözlemlemeye başlarız. Bu dönemde metabolik süreci inceleyerek iftar ve sahur beslenme düzeninde yapacağınız değişiklikler, ortaya çıkan rahatsızlıkları gidermenize yardımcı olacaktır.

En önemli nokta sıvı alımı

Ramazan dönemi boyunca yetersiz su içilmesi bir çok sorunu beraberinde getirir. Susuz kalan vücut kendi suyunu tutmaya çalışır ve zamanda idrara daha az çıkma gözlemlenir. Kan hacmi azalır ve tansiyon düşer. Vücuttaki su azaldıkça sindirim sistemi bozuklukları, bağırsak sıkışmaları, zihinsel performansta bozulmalar, beden hareketlerinde azalma ve baş ağrıları beraberinde gelir. Bu noktada, vücudun tek sıvı kaynağının su olmadığını, yediğimiz meyve ve sebzelerin çoğunun %70 - 80 arası su içerdiğini düşünerek, iftar ve sahur arasında salatalık, domates, koyu yeşil yapraklı sebzeler, taze meyvelerle birlikte süt tüketebilirsiniz. Bu süreçte en az 2 - 2,5 litre su içmek gerekir. Çay ve kahve diüretik olduğu için sıvı kaybına neden olacağından iftar ve sahursa çay-kahve tüketimini sınırlayın. Gün boyunca terlemeyi azaltmak için güneşte kalmamaya da dikkat ederek sıvı kaybının olumsuz sonuçlarını azaltabilirsiniz.

Vücudunuz açlığa nasıl yanıt veriyor?

Vücudun açlığa cevabı, açlığın süresi ile doğru orantılıdır. Fizyolojik olarak açlık, en son tüketilen besinlerin tüm sindirim, emilim işlemleri tamamlandığında, yaklaşık son yenilen öğünden sekiz saat sonra gerçekleşir. Açlık durumunda kandaki şeker düşünce böbrek üstü bezinden adrenalin hormonu, pankreas bezinden glukagon isimli hormon salgılanıyor. Bu hormonlar, karaciğer ve kaslarda depolanmış olan şekerin kana karışmasını sağlıyor ve kan şekeri fazla düşmüyor. Ancak glikoz depoları biterse kan şekeri düşmeye başlıyor ve vücut proteinleri şekere dönüştürerek düşen şekeri dengelemeleye çalışıyor. Kandaki şeker fazla olunca yağ halinde depolandığı halde, yağlardan şekere bir dönüşüm olmuyor. Bu nedenle şeker azlığının olduğu uzun açlıklarda yağ asitleri yanmaya başlıyor. Kandaki insülin ve leptin hormonu azalıyor. Yağ asitleri yanınca keton denilen başka yağ asitleri oluşuyor ve beynin çalışması için kullanılıyor. Vücutta artan ketonlar da açlık hissini artırıyor.

Açlığı kontrol altında tutmanın en etkili yolu, iftar ve sahur arasında daha doyurucu besinler tüketmektir. Daha az açlık hissetmenizi sağlayan, uzun süre tok tutan gıdalar. Sahurda protein ağırlıklı beslenme, gün içinde acıkmayı ve kan şekerinin yükselmesini engeller. Sofrada yumurta ve tuzsuz peynir olmalı, yanında süt ürünlerinden yoğurt, ayran, kefir veya süt tercih edilmelidir. İftarda da uzun süre aç kalmanın ardından karbonhidrat bakımından zengin değil de, protein bakımından zengin besinler tüketmek gerekir. Böylece kan şekerinin ani yükselmesini ve kas erimesini engellemiş oluruz. Örneğin etli veya yumurtalı bir sebze, parça et, ızgarada veya fırında tavuk, hindi, balık; yanında yoğurt, ayran olacak şekilde zengin bir öğün tercih etmeliyiz.

Sindirim ve emilim süresi uzun, tokluk hissi sağlayan kompleks karbonhidratlar oruç zamanında uzun süre tokluk sağlamak ve kilo dengesini korumak için büyük önem taşır. Yüksek lif, protein ve beta glukan içeriğinden dolayı uzun süre tokluk sağlayan yulaf ezmesi sahur için iyi bir tercihtir, badem, fındık, fıstık gibi yağlı tohumlardan tüketmek, iftarda da bulgur pilavı, kinoa, karabuğday gibi yüksek lifli tahılları bulundurmak, uzun süren açlıklar sonucu oluşan sindirim ve dolaşım problemlerinin azaltılmasını sağlar.

Ramazanda 4 - 5 öğün şeklinde beslenmeye, iftarı ikiye bölerek bir öğün öğlen, diğer öğün akşam yemeği mantığında ve aralarda 1 - 2 ara öğün ile sahurda da kahvaltı tarzında beslenilmelidir.


ÜCRETSİZ DENEME ÜYELİĞİ İÇİN HEMEN BAŞVURUN

LÜTFEN AŞAĞIDAKİ FORMU DOLDURUNUZ.

DANIŞMANLARIMIZ EN KISA ZAMANDA SİZE ULAŞACAKTIR.

Zone form

1. Ücretsiz deneme, kulübe yakın (en fazla 10km) olan misafirler içindir.

2. Misafirlerimizin, 20 yaş ve üzerinde olması gerekmektedir.

3. Ücretsiz deneme hakkı her misafirimiz için bir kereliktir.

Bu şartlar sağlanmazsa kulübe günlük giriş ücreti olarak 80 TL ödenir.

1. Onay metni

6563 Sayılı Elektronik Ticaretin Düzenlenmesi Hakkında Kanun ve 15 Temmuz 2015 tarihli 29417 sayılı Resmi Gazete'de yayınlanan Ticari İletişim Ve Ticari Elektronik İletiler Hakkında Yönetmelik çerçevesinde Merkez Yapı İnşaat Spor ve Tur. İşl. A. Ş. (“Zone”) tarafından veya bir aracı firma vasıtasıyla tarafıma Zone tarafından sunulan hizmetlere ve şirketle ilgili güncellemelere ilişkin telefon, faks, elektronik, posta, MMS ya da SMS hizmeti gibi vasıtalar kullanılarak elektronik ortamda gerçekleştirilen ve ticari amaçlarla gönderilen veri ve görüntü içerikli her türlü ticari elektronik ileti ile yapılacak her türlü tanıtım, bilgilendirme, reklam, kampanya, aktivite, pazarlama fırsat ve sair iletilerin gönderimini ve bu form kapsamında vermiş olduğum bilgilerin istatistik ve anket çalışmaları için kullanılabileceğini kabul ettiğimi ve Zone tarafından gönderilen iletilerde bu hususta belirtilen yöntemle gönderim listesinden her zaman kolayca ve ücretsiz şekilde çıkarak ticari elektronik ileti gönderimini durdurabileceğimi bildiğimi beyan ederim.

2. Kanun kapsamında tarafınızca ticari elektronik ileti gönderilmesi için tarafınızdan onay verilmesi gerekliliğine ilişkin bilgilendirme metni aşağıdaki gibidir

6563 Sayılı Elektronik Ticaretin Düzenlenmesi Hakkında Kanun ve 15 Temmuz 2015 tarihli 29417 sayılı Resmi Gazete'de yayınlanan Ticari İletişim Ve Ticari Elektronik İletiler Hakkında Yönetmelik çerçevesinde, hizmet sağlayıcının, mal ve hizmetlerini tanıtmak, pazarlama, işletmesini tanıtmak ya da kutlama ve temenni gibi içeriklerle tanınırlığını artırmak amacıyla alıcıların elektronik iletişim adreslerine gönderdiği ticari elektronik iletiler için kendisi tarafından alıcı olarak tarafınızdan onay alınması gerekmekte olup bu minvalde tarafınızdan söz konusu onay formunun kabul edilmesi gerekmektedir. Devam eden abonelik, üyelik veya ortaklık durumu ile tahsilat, borç hatırlatma, bilgi güncelleme, satın alma ve teslimat veya benzeri durumlara ilişkin bildirimleri içeren iletiler ile hizmet sağlayıcıya ilgili mevzuatla getirilen bilgi verme yükümlülüğü durumlarında şirketimiz açısından önceden onay alma zorunluluğu bulunmamaktadır. Bununla birlikte, gerekçe göstermeksizin ticari elektronik iletiyi reddetme hakkınızın bulunduğunu ve ticari elektronik ileti hangi iletişim kanalıyla gönderildiyse ret bildiriminin ücretsiz bir şekilde aynı iletişim kanalıyla sağlanabileceğini belirtiriz.

Yukarıdaki maddeleri ve sözleşmeyi okudum, kabul ediyorum.